Weboldalt szeretnél? Az első lépés az igényfelmérés!

Ha megszületett benned az elhatározás, hogy kell egy saját weboldal, nagy a kísértés hogy egyből belevágj a közepébe, vagy néhány gyors instrukcióval kiadd a munkát egy fejlesztőnek. Ha szerencséd van és jó kezekbe kerülsz, első lépésként úgyis alaposan kifaggat majd, de még jobban jársz ha már a legelején hátralépsz egyet és alaposan átgondolod, hogy pontosan mit is szeretnél. A weboldal tervezésnél ez a lépés az igényfelmérés.

Érdemes akkor hozzálátni, amikor előreláthatóan senki nem fog zavarni és rá tudod szánni a kellő időt. Készíts elő papírt, tollat, és haladj végig a cikken, vagy nyisd meg az igényfelmérő űrlapunkat és ott kattintsd végig a feladatokat. Menet közben írj fel minden olyan kérdést, dilemmát, elképzelést, amely felmerül benned!

A weboldal célja

Ha járművet vásárolsz, nem mindegy hogy az egy családi autó, egy furgon vagy egy lakókocsi lesz. Ugyanígy a weboldalnál sem árt tisztában lenni azzal, hogy mi a fő cél, hiszen ennek megfelelően kell kialakítani a struktúrát és a funkciókat. Első lépésként tehát át kell gondolnod, hogy mi lesz a weboldalad alapvető küldetése. Néhány példa:

  • Üzleti oldal: bemutatja a cégedet és a szolgáltatásaidat;
  • Webshop: értékesíti a termékeidet;
  • Ügyfélszerző oldal: a kapcsolatfelvételt helyezi előtérbe és ügyfél adatokat gyűjt;
  • Márka népszerűsítő oldal: küldetése, hogy a látogatóid megismerjék és megszeressék a márkádat;
  • Blog / magzin / hírportál: folyamatosan informálja a látogatóidat egy adott témakörben;
  • Marketing célú weboldal: felületet biztosít a Facebook, Google Ads stb. hirdetéseid számára;
  • Portfólió oldal: bemutatja a munkáidat, munkásságodat;
  • Oktató / szórakoztató / nonprofit weboldal…

Lehet hogy a fentiek közül többet is szívesen megjelölnél, azonban fontos hogy ki tudd emeleni azt a fő célt, amire optimalizálható lesz az oldal.

Ki vagy te és miért téged válasszunk?

Akkor tudod jól eladni magadat, a cégedet, a szolgáltatásodat, a termékedet, ha világosan meg tudod fogalmazni hogy mit és miért csinálsz.

  • Mivel foglalkozol?
  • Miért vágtál bele ebbe a tevékenységbe?
    Mi mozgat? Mi a hitvallásod?
  • Mi az érték, amit az ügyfeleidnek nyújtasz?
  • Miben vagy több, mint a vetélytársaid?
    Melyek azok az előnyök, melyekért a te szolgáltatásodat / termékedet érdemes választani?

Célközönség

Azt is gondold végig, hogy kihez szeretnél szólni! Kik az ideális ügyfeleid? Kiknek ajánlod leginkább a szolgáltatásaidat / termékeidet? A célközönséget meghatározhatod például nem, kor, érdeklődés, végzettség alapján.

Konkurencia

Legyél tisztában azzal is, hogy kik a vetélytársaid! Írd össze azokat a konkurens cégeket, személyeket, akik kapásból eszedbe jutnak, majd nézz szét kicsit a neten, hazai és nemzetközi viszonylatban egyaránt. Először csak listát készíts, később azonban érdemes lesz alaposabban is átböngészni, hogy a konkurencia mit kínál. Ez segíthet abban, hogy jobban megkülönböztesd magad a versenytársaktól, de arra is rávilágíthat, hogy mi az amire eddig még nem gondoltál, pedig hasznos lenne.

Funkcionalitás

Gondold végig, hogy milyen funkciókra lesz szükséged a weboldalon. Néhány példa:

  • Blog;
  • Galéria, slider;
  • Űrlap, hírlevél felíratkozás;
  • Térkép;
  • Keresés, szűrés;
  • Közösségi média megosztás;
  • Zárt felület tagoknak;
  • Időpontfogaló rendszer;
  • Webshop (ezen belül online fizetés, számlázás…);
  • Analitika;

Írd le azokat az elképzeléseidet is, amelyeket egy későbbi ütemben szeretnél majd megvalósítani! Segíti a tervezést, ha már az elején látni lehet, hogy milyen tovább fejlesztésre lesz majd szükség a jövőben.

Milyen aloldalakat szeretnél?

Nagy vonalakban gondold át, hogy milyen információkat szeretnél közzé tenni a weboldaladon és ezeket hogyan szeretnéd struktúrálni. Néhány példa arra, hogy milyen oldalakat szoktak létrehozni céges weboldalakon:

  • Rólunk oldal
  • Szolgáltatások
  • Termékek, termék kategóriák
  • Referencia munkák
  • Partnerek
  • Cikkek / Hírek
  • GYIK (Gyakran Ismételt Kérdések)
  • Kapcsolat

Később természetesen részletekbe menően is meg kell tervezni, hogy pontosan mit és hogyan szeretnél közölni, de az igényfelmérés fázisában elég egy vázlatos forma.

Arculat

Bár a weboldalad megtervezését érdemes fejlesztő csapatra bízni, ahol profi grafikus gondoskodik az igényes megjelenésről, nem árt hogy ha ilyen téren is előre átgondolod a preferenciáidat.

Milyen stílus áll közel hozzád, a márkádhoz, és a közönségedhez?

Nézz szét a neten és írd ki azokat a weboldalakat (lehet köztük konkurens cég oldala is), amelynek a stílusa kifejezetten tetszik neked! Akár montázst is készíthetsz, ha az egyik oldalon a színvilág, a másikon pedig az elrendezés fogott meg igazán. Figyeld a betűtípust, a kiegészítő grafikákat, a navigációt, a beszéd stílust… Mindent jegyezz fel, ami inpsiráló számodra!

Vannak meglévő arculati elemeid?

Ha már van olyan arculati elemed (pl. a korábbi weboldaladon, termék csomagoláson, szórólapon, munkaruhán), ami bevált és szeretnéd megtartani, mindenképp jegyezd fel!

Projekt

Az igényfelmérés következő lépése a projekt megtervezése. Hogyan szeretnéd beosztani az idődet, kikkel szeretnél együtt dolgozni, mekkora büdzsé áll rendelkezésre?

Időzítés

Mennyire sürgős a weboldalad beindítása? Van olyan határidő, amelyhez mindenképp igazodni kell? Mennyi időre lesz szükséged ahhoz, hogy összeszedd a weboldalhoz szükséges tartalmakat?

Résztvevők

Gondold át, hogy melyek azok a feladatok, amelyeket te magad szeretnél elvégezni, és melyekhez lesz szükséged külön szakemberre? Csak hogy néhányat megemlítsünk:

  • Grafikus
  • Fejlesztő
  • Szövegíró, fordítő
  • Fotós
  • Jogász
  • Marketinges

Egy nagyobb projektnél nyilván még hosszabb a lista, hiszen ott már szükséged lehet külön UX / UI tervezőre, projekt menedzserre, tesztelőre, stb.

Költségvetés

Felelősen gondold át azt is, hogy mekkora összeget tudsz rászánni a teljes projektre! Egyrészről vedd figyelembe, hogy a saját honlap mindig egy befektetés, és ha profi weboldalt szeretnél, profi csapatra és profi eszközökre lesz szükséged. Másrészről viszont legyél tisztában a lehetőségeiddel és ne hagyd magad olyasmire rábeszélni, ami anyagilag nem fér bele, és amit később megbánhatsz!

Technikai háttér

Ami még kérdésként hamar felmerül, az a technikai háttér. Van meglévő tárhely szolgáltatód? Lefoglalt domain-ed? Céges e-mail címed? Ha van, ásd elő az erre vonatkozó linkeket és belépési kódokat! Ha nincs, semmi baj, írd fel feladatként hogy később szétnézz, vagy javaslatot kérj.

Hogyan tovább?

Az igények átgondolása után érdemes konzultációt kérned egy webfejlesztő csapattól, amely az elképzeléseid láttán további tisztázó kérdéseket tesz fel (ez segíthet a specifikációd bővítésében) és javaslatokat tesz a megvalósítást illetően. Te is fel tudod tenni a saját kérdéseidet, továbbá kérhetsz árajánlatot is a munkára.