A weboldal készítés folyamata
Ebben a cikkben azt fogjuk áttekinteni, hogy ideális esetben milyen lépésekből áll a weboldal készítés folyamata, az igényfelméréstől kezdve az utógondozásig. Azért érdemes előre átlátnod a teljes a procedúrát, mert így jobban tudod priorizálni, párhuzamosítani, esetleg kiszervezni az egyes feladatokat, készíthetsz előzetes ütemtervet, és kevésbé fogsz elveszni a részletekben.
Mindez akkor is fontos, ha első körben csak „kicsiben” gondolkodsz (pl. te magad készíted el a weboldalt), hiszen nem árt tisztában lenni azzal, hogy mi az amit meg tudsz valósítani, és mi az, ami későbbre, vagy másra marad.
Az egyszerűség kedvéért mi most azt az esetet fogjuk taglalni, amikor webfejlesztővel és grafikussal dolgozol együtt, a tartalmat pedig te állítod elő.
A folyamat áttekintése
A weboldal készítésnek egészen jól körülhatárolható fázisai vannak. Az ábrán láthatod a főbb lépéseket, lejjebb pedig részletesen kifejtjük, hogy melyik szakasz mit foglal magába.
A felsorolt fázisok mindegyike külön odafigyelést igényel, egyiket sem ajánlott megspórolni. Nagyon sok frusztrációt okozhat, ha az összecsapott tervezés után a fejlesztés előrehaladott fázisában jössz rá, hogy jobb lett volna egy másik struktúra, vagy ha a felületes tesztelést követően hetekkel később veszed észre, hogy valamelyik funkció nem megfelelően működik és bosszúságot okoz az ügyfeleidnek.
1.
Előkészítés
és tervezés
2.
Tartalom-
készítés
3.
Fejlesztés
4.
Véglegesítés
5.
Támogatás
A weboldal készítés fázisai
Előkészítés és tervezés
Az első lépés az igényfelmérés
Amikor felveszed a kapcsolatot egy webfejlesztővel, garantáltan az lesz az első lépés, hogy jó alaposan kifaggat. Ez az igényfelmérés, melynek lépéseiről a téma fontossága miatt egy önálló cikkben írunk részletesen. Általában egy űrlapot kell kitöltened, amely több témakört is érint, a vállalkozásod jellegétől kezdve a funkcionalitáson át egészen a stílusig. Ez neked is segít abban, hogy tisztában lásd a céljaidat, és a fejlesztő is fel tud készülni az ezt követő személyes (vagy online) konzultációra. Ez a projekt méretétől függően lehet egy fél órás megbeszélés, de lehet több alkalmas, sok résztvevős egyeztetés is. Itt fel tudod tenni a kérdéseidet és tisztázhattok minden részletet.
Brief és specifikáció, szerződés és árajánlat
A körültekintő igényfelmérés eredményeképpen készülnek el azok a dokumentumok, amelyek a tervezés és a közös munka alapját képezik. Ilyen például a brief, amely röviden és világosan összefoglalja a főbb célkitűzéseket, és a specifikáció, amely részletekbe menően taglalja, hogy a leendő weboldal mit fog tartalmazni, és mit nem.
Amikor már pontosan megfogalmaztátok, hogy mi a feladat, akkor tud árajánlatot adni a webfejlesztő, és ha ezt elfogadtad, elkészülhet a szerződés. Ezt nem érdemes elsumákolni, hiszen mindkét fél (megbízó és megbízott) érdekeit védi. Tartalmazza a közös munka feltételeit, és a specifikáció alapján elkészített mellékletetben rögzíti, hogy a projekt milyen feladatok és célkitűzések teljesítését foglalja magába.
Drótváz, moodboard és grafikai terv
A specifikáció alapján kezdődik a tényleges rendszer tervezés. Ilyenkor ideális esetben készül egy drótváz, amely az oldal struktúrájára koncentrál, egy moodboard (hangulattábla), amely a stílust hivatott „belőni” (színek, betűtípus, hangulat), végül a teljes grafikai terv (esetleg kattintható prototípus), amely már a végső látványterv.
Iteratív folyamatról beszélünk, vagyis több körben zajlik az egyeztetés és módosítás.
Csakis akkor szabad továbblépni a következő szakaszba, amikor már minden résztvevő tökéletesen elégedett a tervekkel, teljesnek érzi azt és nincs benne bizonytalanság sem a strukturával, sem a stílussal kapcsolatban.
Tartalomkészítés
Többnyire már a tervezéssel párhuzamosan el lehet (sőt kell is) kezdeni a meglévő anyagok (képek, szövegek, dokumentumok) összegyűjtését és a hiányzó tartalmak előállítását. Ideális esetben már a grafikai tervben a véglegesnek szánt szövegek és grafikák szerepelnek.
Nézzük át – a teljesség igénye nélkül – hogy mi minden fog kelleni!
- Szövegek
Beleértve fordítást (ha többnyelvű oldalt szeretnél), a keresőoptimalizáláshoz szükséges kulcsszavakat és leírásokat, továbbá a letölthető dokumentumokat. - Képek és grafikák
pl. logók (saját logó, tanusítványok, partnerek…), fényképek (termékekről, kollégákról, üzlethelységről…), illusztrációk, ikonok - Jogi dokumentumok
pl. cégadatok, adatvédelmi nyilatkozat, webshop esetén ÁSZF és egyebek. - Közösségi média linkek
ha van céges Facebook, Instagram, LinkedIn stb. fiókod, azt érdemes lesz feltűntetni az oldalon - Google és egyéb regisztrációk, mérőkódok
attól függően, hogy milyen funkciókat szeretnél (pl analitika, hírlevél küldés, stb)
Részletesebb listát találsz a Weboldalhoz előkészítendő tartalmak című cikkünkben.
Ha szükséges, ezen a ponton be tudsz vonni szövegírót, fordítót, grafikust, fotóst és jogi szakembert, de természetesen a fejlesztő csapat is sok mindenben tud neked segíteni.
Tapasztalataink szerint weboldal készítés folyamata során a megrendelők ezt a feladatot szokták leginkább alábecsülni. Ránézésre könnyűnek tűnik kitalálni pár oldalnyi szöveget és összeszedni a céggel kapcsolatos dolgokat, aztán amikor eljön az idő, végeláthatatlan nyűglődésbe bonyolódnak. Számíts rá, hogy a tartalomgyártás nem egy laza és gyors feladat!
Fejlesztés
A weboldal készítés folyamata során ez az a pont, amikor kicsit hátradőlhetsz. Ha már a fejlesztő rendelkézésére áll minden terv és tartalom, akkor egy darabig önjáró módon dolgozik. Feltelepíti a keretrendszert és a szükséges bővítményeket, elvégzi a szükséges beállításokat, kódot ír, feltölti a tartalmat és kialakítja a dizájnt.
Itt annyi lesz a feladatod, hogy néha ránézz a készülő oldalra (amikor már van mit nézni) és jelezd, ha szerinted valami nem a tervek szerint alakul. A fejlesztés általában egy online elérhető fejlesztői környezetben zajlik, ahol jelszóval belépve láthatod a készülő weboldalt.
Véglegesítés
Amikor a fejlesztő végzett a munkával, nincs más hátra, mint az alapos tesztelés és az utolsó simítások elvégzése. Ha te is rendben találsz mindent, akkor jöhet az élesítés és az átadás. Az utóbbi két dolgot foglal magába: megkapod a dokumentációt (beleértve az belépési kódokat) és részt veszel egy betanításon, melynek során megtanulod használni az oldalad adminisztrációs felületét.
Ebben a fázisban az a legfontosabb, hogy nagyon alaposan végigkattintgasd az oldalt (beleértve az adminisztrációs felületet is), hogy ne utólag kelljen kérdésekkel bombáznod a fejlesztőt, aki már rég egy másik projekten dolgozik.
Támogatás
A weboldal átadása után sem áll meg az élet a honlapod háza táján. Lássuk, mire érdemes figyelned!
Elemzés
Miután a rendszer már egy ideje használatban van, ajánlott újra összeülni a csapattal és átbeszélni a tapasztalatokat. Elképzelhető, hogy a felhasználói szokások, visszajelzések alapján érdemes kisebb változtatásokat eszközölni, vagy elgondolkodni további funkciók beiktatásán.
Friss tartalmak
A felhasználók és a keresőmotorok nagyra értékelik, ha az oldaladon folyamatosan találnak friss taraltalmakat, ajánlatokat. Sok honlap tulajdonos ódzkodik ettől, mert úgy gondolják hogy sem idejük, sem ihletük nincs a tartalom íráshoz, ám megéri belefektetni egy kis energiát!
Karbantartás
A folyamatos karbantartás (ellenőrzés, frissítés) a záloga annak, hogy a weboldalad hosszú távon is megfelelően és biztonságosan működjön. Ezt a feladatot semmiképp nem érdemes elhanyagolni, ha nem szeretnél egy feltört oldallal szembesülni. Viszont nem feltétlenül neked kell bíbelődnöd ezzel, a webfejelsztők általában szívesen vállalják az általuk elkészített oldal gondozását.
Nyomtatható segédlet
Ha végigküzdötted magad a cikken, már van egy átfogó kép a fejedben arról, hogy hogyan zajlik majd a weboldal készítés folyamata. Ezen a ponton érdemes elővenni egy jegyzetfüzetet, vagy kinyomtatni az általunk készített PDF-et (ezt ügyfeleink e-mail-ben kapják), és megkezdeni a tervezést.
A cikkhez letölthető segédlet készült, mely a weboldal készítés folyamata során segít átlátni a teljes projektet, ezáltal megkönnyítve a tervezést és az ütemezést. A jegyzetelős részbe beleírhatod a felmerülő ötleteidet, kérdéseidet.
Ha kérdéseid vannak a témával kapcsolatban, nyugodtan keress minket a lenti elérhetőségeinken, ingyenes online konzultációra pedig itt foglalhatsz időpontot.