Webshop indítás – ezeket gondold át!

Egy webáruház indítása nem csak a webfejlesztő, hanem a megrendelő részéről is számos döntést, intéznivalót igényel. A cikkben ezeket fogjuk számba venni, hogy felkészülten állj neki a feladatnak.

Tervezés

Célok, piackutatás

Sokkal jobb eredményekre számíthatunk, ha nem spóroljuk meg ezt a fázist. Azt javasoljuk, hogy a következő lépéseken haladj végig:

  1. Határozd meg a webáruház célját, a bevételi célokat,
    és az ehhez szükséges látogatószámot, hogy tudd, hova szeretnél eljutni.
  2. Határozd meg a célközönséget, akihez szólni akarsz.
    Ehhez ún. perszónákat szoktak meghatározni, pl. életkor, lakóhely, társadalmi réteg, foglalkozás, iskolázottság, érdeklődés és fizetőképesség alapján.
  3. Végezz piacutatást!
    A Google segítségével megnézheted, hogy az adott termékre hányan keresnek rá, és milyen versenyre számíthatsz a piacon. Használhatod az itthon népszerű Árukereső oldalt is.
  4. Végezz konkurencia elemzést!
    Lesd meg a konkurencia weboldalát, és írd össze azokat a megoldásokat, amiket neked is érdemes lesz alkalmaznod. Nézz utána annak is, hogy az adott cégeknek mekkora árbevétele volt az elmúlt évben!

Dizájn és tartalom

Tegyük fel, hogy a meglévő weboldaladat szeretnéd webshop funkcióval kibővíteni. Nézzük, milyen új oldalak és grafikai elemek tervezésére lesz szükség:

  • Termékek / szolgáltatások gyűjtőoldala;
  • Egy adott termék / szolgáltatás aloldala;
  • Főoldali blokk a kiemelt termékek bemutatására;
  • Kosár oldal;
  • Pénztár oldal;
  • Ha a látogató regisztrálhat is, akkor: bejelentkező felület, felhasználói fiók;
  • Jogi oldalak (ÁSZF, fizetési és szállítási feltételek, stb.);
  • Visszaigazoló e-mail-ek;
  • Landoló oldalak a hirdetési kampányokhoz;
  • GYIK oldal;

Várható kiadások
a webshop indítása és üzemeltetése során

Egy webshop esetén nem csak a fejlesztés költségeivel kell számolnunk, ezért érdemes már tervezési fázisban számolgatni egy kicsit, hogy később ne érjen kellemetlen meglepetés.

Anyagi ráfordítás

Webshop indítása

  • domain és tárhely költségei;
  • webfejlesztés díja;
  • esetleges prémium bővítmények megvásárlása;
  • webdesign;
  • jogi dokumentumok elkészíttetése;

Webshop üzemeltetése

  • online fizetés tranzakciós díjai;
  • marketing költségek (hirdetési kampányok, hozzá kapcsolódó landoló oldalak);
  • webshop karbantartási díja;

Értékesítés

  • csomagolás díja;
  • kiszállítás költségei;
  • könyvelés;
  • számlázó program;
  • adózás;

Az online fizetés bevezetése önmagában is megér egy cikket, erről ITT irtunk bővebben.

Ha extra funkciókat is szeretnél, akkor természetesen további költségek is felmerülhetnek!

Időbeli ráfordítás

Az anyagi vonzat mellett érdemes azt is átgondolni, hogy az online értékesítés milyen teendőkkel jár majd, és azt ki fogja elvégezni.

Értékesítés

  • Adminisztráció, készletkezelés;
  • A weboldalon szerepelő árak és információk folyamatos kontrollja, frissítése;
  • Postázás;

Növekedés

  • Folyamatos piackutatás;
  • Keresőoptimalizálás;
  • Marketing;

Ügyfél kezelés

  • Vevőgondozás;
  • Reklamáció kezelése;

Érdemes belevágni?

Amennyiben a bevételek olyan mértékben meghaladják a költségeket – beleértve a ráfordított időt és energiát is – hogy elegendő profit képződik számunkra, akkor igen. Ha csak épp hogy megtérül, akkor nem.

Webáruház esetében felmerülő
jogi kötelezettségek

Ha termékeket szeretnél forgalmazni, számos követelménynek meg kell felelned. Most ezeket fogjuk górcső alá venni. Szolgáltatások esetén bizonyos tényezők értelemszerűen kiesnek (pl. csomagolás).

Figyelem, a tájékoztatás nem teljeskörű! Ezzel a fejezettel szeretnék egy kicsit segíteni a feladatok áttekintésében, de a cikk elolvasása semmiképp nem mentesíti a leendő webshop tulajdonost a körültekintő és felelőségteljes utánajárástól.

Információ és tájékoztatási kötelezettség

A weboldalon feltüntetendő adatokról és jogi dokumentumokról ITT írtunk bővebben. Mindenképp olvasd át, mert jelen cikkben nem ismételjük meg az ott szereplő infomációkat.

Általános adatok

  • Impresszum;
  • Adatvédelmi Tájékoztató;
  • Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF);

Vásárlói jog és információ

  • Fizetési és szállítási lehetőségek;
  • Kézbesítési módok, határidő;
  • Elállási jog;
  • Garancia, szavatosság, jótállás;
  • Vásárlási folyamat leírása;
  • Megrendelés előtti és utáni tájékoztatás;

Termék adatai

  • Termék neve;
  • Termékleírás;
  • Kép;
  • Ár;

Az árak feltüntetésére és az akciós árak kiírására a jogszabályok külön szabályokat állapítanak meg, ezekről a SimplePay oldalán találtam egy leírást.

Bejelentési kötelezettség

Több dolgot is be kell jelenteni a hatóságok felé:

  • A kereskedelmi tevékenység bejelentése illetékes önkormányzat jegyzőjénél;
    A legtöbb webshop a 4791 TEÁOR számhoz tartozik, ami a “Csomagküldő, internetes kiskereskedelem” megfelelője.
  • Csomagolás → EPR, MOHU
    környezetvédelmi termékdíj
  • Adatkezelési tevékenység bejelentése NAV és NAIH
    … amennyiben a vásárlók adatait direkt marketingre, nyereményjátékra is felhasználod, vagy hírlevelet küldesz számukra. Ebben az esetben nyilvántartási szám is kell!

Számlázás, könyvelés

A webshop könyvelésénél két olyan speciális szabály lép életbe, amelyek eltérnek a hagyományos könyveléstől:

  • Minden tranzakciónál kötelező számlát kiállítani: ez lehet elektronikus számla is, de amikor a termék kiszállításra kerül, szükség van összesítő dokumentumra. Ez akár lehet a szállítólevél, vagy egy másolat a számláról, papíralapú számla esetén pedig az eredeti is, de a csomagnak tartalmaznia kell valamelyiket.
  • A szállítási díj áfájára rékerül a termék áfakulcsa: mivel ezesetben több dologra is érdemes figyelni, ezért az alábbiakban részletesen kiderül, mit is értünk ezalatt.

Szállítás

Egy új kormányrendeleti módosítás előírja, hogy 2024. március 28-tól minden B2C webshop (azaz akik magánszemélyeket is kiszolgálnak) köteles felkínálni az MPL (Magyar Posta Zrt.) szállítási lehetőségét az online értékesítés során. Bővebb információért felkeresheted a Magyar Posta weboldalát, ahol az árakról is tájékozódhatsz.

Kimaradt valami?

Ha úgy érzed, hogy a cikkből kimaradt valami, ami fontos lenne, kérlek segítsd a munkánkat azzal, hogy a lenti kapcsolatfelvételi űrlapot kitöltve ezt jelzed felénk. Nagyon köszönjük!