A weboldal kötelező elemei

A weboldalak működését törvények szabályozzák, amelyeknek meg kell felelni. Honlapodat ellenőrizheti az adatvédelmi hatóság, az adóhatóság és a fogyasztóvédelem is, és akár komoly bírságot is kiszabhatnak, ha nem találhatóak meg könnyen elérhető formában a weboldal kötelező elemei. Az oldalad (és ezáltal a márkád) hitelessége szempontjából sem közömbös, hogy a látogatók megtalálják-e az alapvető jogi információkat.

A témakört a 2001. évi CVIII. törvény az elektronikus kereskedelmi szolgáltatások, valamint az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások egyes kérdéseiről szabályozza.

A cikk tájékoztató céllal készült, a jogi dokumentumok összeállításához mindenképp kérd hozzáértő szakember segítségét!

Milyen dokumentumokra lesz szükséged?

Attól függ, mit tartalmaz az oldalad. Az impresszum például minden oldalon kötelező, de ha webáruházat is üzemeltetsz, egy sor egyéb dokumentumra is szükséged lesz.

Minden esetben kötelező:

Ha adatokat kezelsz (pl. űrlap, hírlevél feliratkozás, kommentelési lehetőség):

Ha sütiket használsz (pl. analitika, nyelv váltás, webshop):

Ha webáruházad van:

Ha blogot írsz és / vagy saját fényképeket használsz az oldalon:

Érdemes a láblécben létrehozni egy kattintható „Jogi dokumentumok” menüt, melynek segítségével könnyen elérhetővé válnak a kötelezően feltüntetendő dokumentumok.

Impresszum

Az impresszum minden esetben a weboldal kötelező elemei közé tartozik, melyet folyamatosan és könnyen hozzáférhetően kell feltüntetned. A honlapodon belül külön oldalon helyezd el, menüből vagy a lábjegyzetből elérhető módon. Semmiképp sem lehet az Adatkezelési tájékoztató vagy az ÁSZF részeként elrejteni.

Az elektronikus kereskedelmi törvény 2008-tól előírja a honlap impresszum kötelező tartalmi elemeit, amely 2014. január 1-től tovább bővült. Ez alapján a következő adatokat kell feltüntetned:

  1. Szolgáltató neve
    egyéni vállalkozóként a saját neved, társas vállalkozásként a vállalkozás neve
  2. Székhely
    a vállalkozás székhelye, telephelye, ennek hiányában lakcímed,
  3. Adószám
    ha a honlap vagy webáruház üzemeltető áfa alany
  4. Elérhetőségek
    telefonszám, elektronikus levelezési cím
  5. Nyilvántartásba vevő hatóság
    ha a vállalkozásod létrejöttét vagy tevékenysége gyakorlásának megkezdését jogszabály nyilvántartásba való bejegyzéshez köti, a vállalkozást a nyilvántartásba bejegyző bíróság vagy hatóság megnevezését, és a szolgáltató nyilvántartásba vételi számát,
  6. Hatósági engedély
    ha a vállalkozásod tevékenységének gyakorlása jogszabály alapján engedélyköteles, akkor az engedélyező hatóság megnevezése és elérhetőségi adatai, valamint az engedély száma
  7. Kamarai tagság
    ha a honlap vagy webáruház üzemeltetője akár önként, akár jogszabályi előírás folytán tagja valamelyik kamarának, akkor a kamara megnevezése (cégek esetében például a területileg illetékes kereskedelmi és iparkamara)
  8. Szakképzettség
    a szabályozott szakmák gyakorlásának körében:
    – annak a szakmai érdek-képviseleti szervnek (kamarának) a megnevezését, amelynek a vállalkozásod akár kötelező előírás alapján, akár önkéntesen tagja;
    – a természetes személy szolgáltató szakképzettségének, illetve szakmai, tudományos fokozatának, valamint annak a tagállamnak a megjelölését, ahol ezt a szakképzettséget, illetve fokozatot megszerezte;
    – hivatkozást a szabályozott szakma gyakorlásának a szolgáltató letelepedési helye szerinti államban alkalmazandó szakmai szabályaira, és az azokhoz való hozzáférés módjára,
  9. Tárhely szolgáltató adatai
    a szolgáltató részére a tárhelyet biztosító, a 2. § l) pont lc) alpontjában meghatározott szolgáltató székhelyét, telephelyét, az elérhetőségére vonatkozó adatokat, különösen az igénybe vevőkkel való kapcsolattartásra szolgáló, rendszeresen használt elektronikus levelezési címét, kivéve, ha a szolgáltató részére nyújtott tárhelyszolgáltatás jellegéből adódóan ezek az adatok egyébként is megismerhetőek.

Adatvédelmi tájékoztató

2018. május 25-től hatályba lépett az egységes európai adatvédelmi rendelet, a GDPR (General Data Protection Regulation). Célja, hogy az EU-n belül egységesen szabályozza az ügyfél adatok kezelésének módját. A GDPR egyéni vállalkozókra, magánszemélyekre és társas vállalkozásokra egyaránt vonatkozik, a rendelet be nem tartása pedig súlyos bírságot eredményezhet.

Az adatvédelmi tájékoztató szintén a weboldal kötelező elemei közé tartozik, ha az oldaladon ügyfél adatokat kérsz be. Ez történik például kapcsolatfelvételi űrlap használatakor, hírlevél feliratkozáskor és kommentelési lehetőség esetén.

Az adatkezelési tájékoztató minden cég esetében más. Világossá kell tennie, hogy az ügyfél adatait …

  • hogyan és milyen célból kéred be;
  • hogyan tárolod;
  • hogyan használod fel;
  • kiknek a számára teszed hozzáférhetővé;
  • meddig tárolod.

(Nem árt tudni, hogy adatkezeléssel nem csak a weboldalad kapcsán kell foglalkoznod, hiszen lehet hogy vállalkozóként (vagy akár magánszemélyként) a weboldalon kívül is kezelsz adatokat.)

Űrlapok használata

Amikor a weboldaladon adatokat kérsz be (pl. kapcsolati űrlapon keresztül), kérned kell az illető hozzájárulását a személyes adatai kezeléséhez. Engedélykéréskor ügyelned kell az alábbiakra:

  • közérthető módon kell fogalmaznod;
  • a hozzájárulásnak függetlennek kell lennie más engedély kérésektől;
  • a hozzájárulásnak önkéntesnek kell lennie, azaz nem pipálhatod ki előre a jelölőnégyzetet;

Fontos, hogy a felhasználó utólag is visszavonhatja a hozzájárulását, ebben az esetben törölnöd kell az adatait az adatbázisodból.

ÁSZF

Ha a weboldaladon keresztül terméket vagy szolgáltatást értékesítesz, ennek feltételeit az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) nevű dokumentumban kell rögzítened, és a megrendelés elküldését megelőzően tájékoztatnod kell róla a vásárlóidat.

Az ÁSZF kötelező elemei közé tartoznak többek között az alábbiak:

  • a szolgáltató adatai, elérhetőségei;
  • a webáruház / weboldal használatával, és a megrendelés folyamatával kapcsolatos információk (pl. a regisztráció és a megrendelés menete);
  • az adott szolgáltatást ki, és milyen feltételekkel veheti igénybe;
  • fizetési és szállítási feltételek;
  • szavatossági és jótállási feltételek;
  • elállási jog, felmondási feltételek;
  • panaszkezelés, jogérvényesítési lehetőségek.

Az ÁSZF minden cég esetében más, célszerű jogász segítségét igénybe venni.

Szerzői nyilatkozat

Ha a weboldaladon saját fényképeket és írásokat jelenítesz meg, érdemes egyérteművé tenned, hogy ezek a te tulajdonodat képezik. A szerzői jogi nyilatkozatban meghatározhatod azt is, hogy az általad publikált tartalmakat milyen feltételekkel (például forrás megjelöléssel) lehet más oldalakon felhasználni.

Honnan szerezd be a jogi dokumentumokat?

Az impresszumot és a cookie nyilatkozatot valószínűleg te is össze tudod állítani, az adatvédelmi dokumentum és az ÁSZF összeállításához viszont már jogászra vagy adatvédelmi szakértőre lesz szükséged.

Összefoglalás

Érdemes már a honlap tervezzésével és fejlesztésével párhuzamosan nekiállni a jogi dokumetumok összeállíátásnak, hogy élesítésre rendelkezésre álljanak a weboldal kötelező elemei.

  1. Cég adatok
    Szedd össze az impresszum által kért, vállalkozásoddal kapcsolatos adatokat!
  2. Adatvédelem, ÁSZF
    Vedd fel a kapcsolatot az ügyvédeddel, hogy mielőbb elkezdje a szükséges dokumentumok elkészítését.
  3. Sütik
    Kérd meg a webfejlesztőt, hogy küldje el számodra a cookie listát. Ezt továbbítsd az ügyvédnek, aki be tudja illeszteni az adatvédelmi dokumentumba.
  4. Lábléc
    Ellenőrizd, hogy a weboldal tervezés során bekerültek-e a láblécbe a szükséges linkek: Impresszum, Cookie beállítások, Adatvédelmi tájékoztató, stb.
  5. Űrlapok
    Ellenőrizd, hogy az űrlapoknál és a vásárlási folyamatnál szerepelnek-e az adatvédelmi feltételeket elfogadtató jelölőnégyzetek