SEO szövegírás, gyakorlatiasan

Mi a cél?

Ha saját weboldalad van, valószínűleg azt szeretnéd, hogy minél több látogatót (ügyfelet) vonzzon a honlapod, és ne csak a fizetett hirdetések, hanem az organikus keresések irányából is minél többen érkezzenek. A cél eléréséhez fontos eszköz a keresőoptimalizálás, ezen belül pedig a SEO szövegírás. Ez azt jelenti hogy a felhasználók és a keresők szempontjait figyelembe véve alakítod ki az adott oldal vagy cikk tartalmát.

Ha van egy kis időd, azt ajánljuk, hogy ennek az útmutatónak jegyzetfüzettel és tollal felszerelkezve ugorj neki, és jegyezd le a felmerülő ötleteket, végezd el a javasolt feladatokat!

Nézzük a dolgot a Google szemszögéből!

A keresőóriás célja, hogy saját felhasználói számára egy adott keresőszóra vagy kifejezésre minél relevánsabb, jobb minőségű tartalmat tudjon kínálni. Amikor felfedez egy új (vagy módosult) oldalt a világhálón, először megpróbálja a Google botok segítségével feltérképezni és megérteni. Több szempontból is elemzi és értékeli az adott bejegyzést, és magát a honlapot:

  • A weboldal elég gyors és biztonságos? Áttekinthető és könnyen navigálható? Reszponzív?
  • Miről szól a cikk? Megfelelően sturkturált és illusztrált? Könnyen érthető? Informatív?

Azt is figyeli, hogy a felhasználók hogyan reagálnak, amikor a keresőből kiindulva meglátogatják az oldalt. Egy adott témára nézve azokat a találatokat sorolja előrébb, amelyekre a látogatók gyakrabban rákattintanak, és ahol sok időt töltenek el.

Az eddigiekből kiderül, hogy weboldal tulajdonosként két dologra érdemes nagyon odafigyelned:

  1. Amikor készül az oldal, nem szabad megspórolni az alapos tervezést, és a precíz kivitelezést, hiszen a keresők értékelésénél fontos szerepet játszik, hogy a weboldal technikailag és felépítésében rendben legyen. Ezt érdemes időről-időre újra ellenőriztetni, hiszen folyamatosan változnak a körülmények és az elvárások.
  2. Ha megvannak a stabil alapok, fontos szereped van abban, hogy folyamatosan friss és minőségi tartalommal lásd el a látogatóidat.

Arról már korábban írtunk, hogy a weboldal készítés folyamata hogyan zajlik, így a továbbiakban a tartalomkészítésre fókuszálunk.

Vizsgáljuk meg a látogatók szempontjait!

Igazából ez a legfontosabb lépés, hiszen a weboldalak és a keresők is a látogatókat igyekeznek minél jobban kiszolgálni. A legjobb taktika tehát, ha egy kis időre nézőpontot váltasz, és megnézed a saját weboldaladat felhasználói szemmel. Amikor a látogató megérkezik az oldaladra, többek között ezek a kérdések merülnek fel benne:

  • Jó helyen járok? Miről szól ez az oldal? Mit és hol találok meg?
    (Fontos tehát, hogy akár a főoldalon, akár egy aloldalon landol a felhasználó, hamar képbe tudjon kerülni.)
  • Milyen termékeket, szolgáltatásokat, információkat kínál nekem ez a weboldal? Milyen minőségben és áron? Miben nyújt többet, mint mások?
  • Milyen cég és márka ez? Mit képvisel? Megbízható?
  • Ha szeretnék informálódni, igénybe venni egy szolgáltatást, vagy megrendelni egy terméket, mit kell tennem? Mi fog utána történni?

Törekedj arra, hogy minél érthetőbben, és részletesebben megválaszold ezeket a kérdéseket. A SEO szövegírás végső soron erről szól: hogyan tudod úgy megírni a szöveget, hogy a felhasználó érdeklődését minél jobban kielégítsd, és felkeltsd a kíváncsiságát a további tartalmaid iránt.

A fenti, általános kérdéseken túl rendkívül fontos a téma-specifikus érdeklődés kiszolgálása. Írd össze, hogy melyek azok a kérdések, amelyeket a meglévő ügyfeleid a leggyakrabban feltesznek. Mi az, amit rendszeresen el szoktál magyarázni nekik, mert fontos szerepe van a szolgáltatásoddal kapcsolatban?

Tényleg szükség van cikkekre?

Tapasztalataink szerint sok weboldal tulajdonosnál mumus a cikkírás, mert úgy érzik hogy sem idejük, sem affinitásuk nincs hozzá, ráadásul bőven elég ha a cég, valamint annak szolgáltatásai és termékei megfelelően be vannak mutatva, semmi szükség további „felesleges” tartalmat generálni. Azért nézzük csak meg, miért jó dolog mégis cikkeket publikálni!

A felhasználók a statisztikák szerint nem vásárolnak egyből. Eljönnek a weboldaladra, szétnéznek, aztán odébb állnak. Később – jó esetben – visszatérnek (már ha van miért), és megint nézelődnek egy kicsit. Ha már eléggé befészkelte magát a fejükbe a gondolat, hogy ez a nekik való termék /szolgáltatás, akkor szánják rá magukat a rendelésre. Mi kell tehát ahhoz, hogy vásároljanak? Az, hogy az őket foglalkoztató témában bőven találjanak olyan tartalmakat, amelyek arra ösztönzik őket, hogy újra és újra visszatérjenek hozzád.

A cikkek másik „szuperképessége”, hogy növelik a látogatók bizalmát. Ha azt látják, hogy az adott területre vonatkozóan részletes és informatív írásokat találnak nálad, joggal feltételezhetik, hogy valóban értesz a szakmádhoz, és minőségi szolgáltatást nyújtasz.

Oké, de miről írj?

Arról, amit fontosnak és érdekesnek tartasz a szakmáddal, a szolgáltatásaiddal és a termékeiddel kapcsolatban. Ami az ügyfeleidet leginkább érdekelni szokta. Ami téged igazán érdekel és motivál.

És ha tényleg nincs időd és affinitásod hozzá?

Ez nem lehet akadály. Ha elkötelezted magad a minőségi tartalom készítés mellett, akár ki is szervezheted a feladatot, hiszen remek szövegírók vannak, akik nagyon szívesen készítenek tartalmat az általad megadott témában, az általad megadott szempontok mentén.

A SEO szövegírás lépései

Akár te írod a cikket, akár előkészíted a témát a szövegíró számára, érdemes végig menni az alábbi lépéseken:

  1. Gondold át, hogy milyen témákat látnának szívesen a látogatók az oldaladon!
    Érdemes listát vezetni a szóba jöhető cikkekről, és ezeket beosztani a következő hetekre, hónapokra. A látogatók és a keresők nagyra értékelik, ha az oldalad folyamatosan kínál friss tartalmakat.
  2. Ha megvan az aktuális téma, írd össze, hogy azon belül mit tartasz fontosnak elmondani.
    Első körben elég egy vázlatot készítened (esetleg leírhatsz néhány kulcsmondatot is), mert még számos tényező fogja befolyásolni a végleges formát.
  3. Szedd össze a releváns kulcsszavakat!
    Ez a lépés segíthet további ötleteket meríteni, és megkönnyíti a tudatos tartalom szerkesztést. Lejjebb írunk róla bővebben.
  4. Nézz utána, hogy mások mit írtak a témában!
    Az inspiráció hatására további ötleteid támadhatnak. Figyeld meg azt is, hogy a konkurencia milyen kulcsszavakat használ! Most már arra is van lehetőség, hogy segítségül hívd a mesterséges intelligenciát, de semmiképp se arra használd, hogy az általa írt szöveget egy-az-egyben átmásold és publikáld.
  5. Strukturáld és illusztráld a tartalmat!
    Nagyon fontos, hogy a végeredmény ne egy hosszú, összefüggő betűrengeteg legyen, mert a felhasználók többségét már a látvány is elriasztja. A szövegértést nagyban segíti, ha időnként végig tudunk pásztázni a címeken, kiemeléseken, grafikonokon, és képeken.
  6. Ha már nagyjából elkészült a szöveg, ellenőrizd, hogy mit mond a SEO bővítmény!
    A WordPress oldalad szerkesztőjében alulra görgetve megtalálod a SEO bővítményt, amely számos tippet ad a SEO szövegírás területén. Erről még írunk lejjebb.

Kulcsszókutatás

Mivel azt szeretnéd, hogy a felhasználók a keresők felől rátaláljanak az oldaladra, érdemes átgondolnod, hogy a téma kapcsán melyek azok a keresőszavak és kifejezések, amelyekre az emberek keresni szoktak. A cél, hogy ezekre a kulcsszavakra a Google a te oldaladat is feldobja, ehhez pedig egyértelművé kell tenni a keresőóriás számára, hogy a cikked / oldalad valóban erről a témáról szól. Amikor a Google átfésüli a bejegyzésedet, megfigyeli hogy a tartalomban milyen mennyiségben és eloszlásban találhatóak bizonyos szavak, szókapcsolatok, továbbá ezek szinonimái, és ez alapján von le következtetéseket.

  1. Első lépésként írd össze azokat a kulcsszavakat, amelyek magadtól eszedbe jutnak a téma kapcsán, és amelyekre jól szeretnél szerepelni a keresőkben.
  2. Ezután a Google és egyéb eszközök (ld. lejjebb) segítségével ellenőrizd, hogy a valóságban mennyien keresnek ezekre a szavakra, szókapcsolatokra, mely versenytársak állnak elől a találati listában, illetve akik ezekre keresnek, azok jellemzően mire keresnek még. Az így beazonosított további kulcsszavakat és kifejezéseket is jegyezd fel!
  3. Amikor elkészültél a listával, válaszd ki azokat a kulcsszavakat és kifejezéseket, amelyekre leginkább célozni szeretnél, és ezt a toplistát hangold össze a korábban elkészített vázlatoddal! A cél, hogy a kiválasztott kulcsszavak jól beilleszthetőek legyen a tartalomba (címsorokba, bekezdésekdbe, kiemelésekbe stb.).

Eszközök

Lássuk, milyen eszközöket tudsz bevetni a kulcsszó kutatás során!

Google

A legegyszerűbb magát a Google keresőt használni:

  • Egyesével írd be a keresőbe azokat a kulcsszavakat és kifejezéseket, amelyeket eddig összeírtál. Még mielőtt leütnéd az entert, nézd meg hogy a kereső miket ajánl még fel (autocomplete funkció), mint gyakori keresési kifejezéseket. Jegyezed fel azokat, amelyek hasznosak a számodra.
Autocomplete funkció.
Autocomplete funkció
  • Ezután indítsd el a keresést és tekintsd meg a szponzorált szekció utáni top találatokat. Kattints rájuk, és nézd meg hogy ők milyen kulcsszavakat használtak, milyen minőségű tartalommal kerültek előre.
  • Ha ezzel is megvagy, még nézd meg a kereső oldal alján található „Kapcsolódó keresések” részt is!
Kapcsolódó keresések a Google találati lista alján.
Kapcsolódó keresések a Google találati lista alján

A másik hasznos eszköz a Google Search Console, amely jó eséllyel aktiválva lett az oldaladhoz. Ezzel azt tudod vizsgálni, hogy a te oldaladat eddig milyen keresési kifejezésekre jelenítette meg eddig a kereső, melyek voltak a legnépszerűbb tartalmaid, mikre kattintottak a felhasználók, stb.

Fórumok

Érdemes szétnézni az adott témával foglalkozó fórumokon is, hiszen ott könnyen megtalálod a fókusz csoportodat, megismerheted a problémáikat, láthatod hogy milyen kulcsszavakat használnak. 

Kulcsszókereső programok

A neten számos online vagy telepíthető program áll rendelkezésre, amely segít a kulcsszó keresésben. Ezeknek vannak ingyenes, trial és fizetős verziói, érdemes kísérletezni. Felsorolunk néhányat, a teljesség igénye nélkül: Ubersuggest, keywordtool.io, SEMRush, Ahrefs, KWFinder, Link Assistant.

Vonzó tartalom

Miután túl vagy a téma kijelölésen és a kulcsszókutatáson, elkezdheted megfogalmazni a konkrét szöveget. Összeszedtünk néhány általános tanácsot, amely segíthet a fogalmazásában:

Ütős címet válassz!

  • Egy frappáns, figyelemfelkeltő címmel tudod elősegíteni, hogy a látogatók a találati listában a te bejegyzésedre kattintsanak, és ne a következőre.
  • A cím ne legyen se túl rövid, se túl hosszú. (50-60 karakter)
  • Kerüljön bele a fő kulcsszó vagy kifejezés!
  • Bátran használj cselekvésre ösztönző felszólítást, vagy kérdést!
  • Írj bele számot, dátumot! Ez egyrészt vonzza a tekintetet, másrészt az emberek sokszor úgy keresnek rá egy-egy kifejezésre, hogy mellé írják az aktuális évet, hogy friss információhoz jussanak.

Írj egy izgalmas bevezetést!

Amikor az olvasó pásztázza az oldalt, tipikusan az első sorba olvas bele, ezért fontos hogy ebből világosan kiderüljön hogy miről szól az adott rész. Érdemes a kulcsszót is ide helyezni. Fogalmazzunk meg egy kérdést, de még ne válaszoljunk rá, hogy legyen miért elolvasni a teljes cikket!

Törekedj a minőségi tartalomra!

  • Gondoskodj róla, hogy az írásod nyelvtani hibáktól és elütésektől mentes legyen.
  • Törekedj arra, hogy a látogatók szemszögéből nézve érdekes, és informatív írás szülessen. Ne a céged vagy a szolgáltatásod “fényezése” legyen a központi téma, hanem az, hogy az olvasó mely problémáját tudod vele megoldani.
  • Az olvasóid nyelvén beszélj! Használj olyan hangnemet, amely a legjobban illik a hallgatóságodhoz!  
  • Ne legyenek  túl hosszú bekezdéseid!
  • Használj kötőszavakat (hiszen, mivel, tehát), hogy a szöveg könnyen olvasható legyen!

Strukturált szöveg

Ezt a részt nem ragoznám túl, egyszerűen csak használd értelemszerűen az alábbi elemeket:

  • címek, alcímek;
  • bekezdések, azon belül kiemelések, felsorolások;
  • képek, esetleg videók és animációk;
  • grafikonok, táblázatok és egyéb illusztrációk;

A lényeg, hogy az eredmény egy esztétikus, logikusan tagolt írás legyen, melyben az olvasó egyrészt könnyen végig tudja pásztázni a szöveget és meg tudja találni benne az őt érdeklő információkat, másrészt pedig az érdekes címek, kiemelések és képek láttán szívesen tölt el több időt az oldalon.

Ügyelj rá, hogy a szövegben természetes módon szerepeljenek a korábban beazonosított kulcsszavak és szinonimák! A címsorokban, a szövegben és a képek feliratában egyaránt.

Linkek

A tartalmat teljesebbé teszi, ha vannak külső és belső hivatkozások, amelyek mentén a látogató tovább informálódhat. Legyenek a cikkeid (és egyéb oldalaid) között kereszthivatkozások, külső oldalak közül pedig olyan – szakmailag elismert – honlapokat linkelj, amelyek a téma szempontjából hasznos, kiegészítő tartalmakat kínálnak.

CTA

Gondold át azt is, hogy mi a célod a cikkel, és ennek megfelelően állíts be CTA (call to action, azaz cselekvésre ösztönző) elemeket, pl. gombot, linket, űrlapot. Ösztönözheted pl. arra a felhasználót, hogy további hasznos tartalmakért iratkozzon fel a hírleveledre, vegye fel veled a kapcsolatot e-mail-ben, vagy töltsön ki egy kérdőívet.

Meta adatok

A meta mezők segítségével olyan kiegészítő információkat adhatsz meg a bejegyzéseddel kapcsolatban, amelyeket nem követlenül az oldaladra érkező látogatók, hanem a keresőmotorok és a böngészők hasznosítanak. A Google például ezekből állíthatja össze a keresési találatok szövegét.

A WordPress oldalakon mi általában a Yoast SEO bővítményt szoktuk telepíteni, amely a szövegszerkesztő alá vagy mellé beépülve ad lehetőséget a meta mezők használatára:

Mindenképp töltsd ki az alábbi mezőket:

  • Meta cím
    Válassz csalogató, aktivitásra ösztönző címet!
  • Meta leírás
    Lényegre törő, kulcsszavakat is tartalmazó, 130 és 160 karakterszám közötti leírásra törekedj!
  • Kulcsszó
    Ezt azért érdemes megadni, mert a Yoast a kulcsszó alapján tud neked tippeket adni, hogy a SEO szövegírás minél jobban sikerüljön. (A Prémium verzióban szinonimákat is fel tudsz sorolni, amelyeket szintén figyelembe vesz az elemzésnél.)

További Yoast javaslatok

Miután a Yoast bővítményben megadtad a fő kulcsszót (vagy kifejezést), a bővítmény számos javaslattal fog előállni a tartalomírással kapcsolatban. Például: írj hosszabb szöveget, illessz be képet, használj külső és belső hivatkozásokat, stb.

Színes ikonokkal jelzi, hogy mennyire elégedett a munkáddal. Ha piros jelölést látsz, még bőven van min dolgoznod. Ha narancssárgát, akkor jó úton jársz, de még mindig van min csiszolni. Ha zöldet, akkor elégedetten megveregetheted a válladat és közzé teheted a cikket.

Az első néhány alkalommal még valószínűleg hosszabb időt fog igénybe venni, hogy átlásd, mi mindent vár el tőled a program, és hogy ennek mentén alakítsd a szöveget, de ne aggódj, hamar ki fog alakulni a kellő rutin.

Ne állj le!

A weboldalad a vállalkozásod kirakata, vagy inkább bemutató terme, ne hanyagold el! Igyekezz folyamatosan friss és érdekes tartalmakat kitenni, hogy a látogatóknak (és a keresőbotoknak) érdemes legyen gyakran visszatérniük.

Használd a Google analitikát és a már említett Search Console-t a látogatottsági adatok elemzésére! Figyeld meg, hogy melyek a népszerű tartalmak az oldalakon, és ennek tudatában fejleszd tovább a honlapod!

Segítünk!

Ha mi készítettük a weboldaladat, nem hagyunk magadra. Érdemes időről-időre közösen áttekintenünk, hogy hol tartunk, és mik a jövőbeli céljaink a weboldaladdal kapcsolatban. Akár tartalom bővítésről, akár karbantartásról, akár elemzésről van szó, itt vagyunk és segítünk, keress minket bátran a szokásos elérhetőségeinken!