Online fizetés WordPress oldalakon

Amikor a weboldalunkon valamilyen terméket vagy szolgáltatást kínálunk, óhatatlanul felmerül az online fizetés kérdése. Az a helyzet, hogy a vásárlók szemszögéből nézve ez manapság már nem csupán egy plusz kényelmi szolgáltatás, hanem szinte már alap elvárás, ezért komoly hátrányba kerülhet az, aki ezt nem tudja biztosítani.

Fejlesztőként azt tapasztalom, hogy a (leendő) webshop tulajdonosok általában nincsenek tisztában azzal, hogy az online fizetés bevezetése milyen teendőkkel és kiadásokkal jár, titokban abban reménykednek, hogy csupán néhány kattintás szükséges hozzá a webshop motorban. Sajnos ez nem így van: utánajárást, mérlegelést, ügyintézést és anyagi ráfordítást egyaránt igényel a folyamat. Ennek ellenére megéri a fáradtságot, ezért e cikkben igyekszem összeszedni a főbb tudnivalókat.

Milyen módon fizethetnek a vásárlóink?

Először is nézzük át, hogy melyek a legelterjedtebb online fizetési megoldások, amelyeket a webáruházunkban használhatunk!

  • Bankkártyás online fizetés
    Ebben az esetben az ügyfél megadja a bankkártya számát, annak lejárati idejét és CVC kódját, és már mehet is a tranzakció!
  • Azonnali átutalás
    Banki átutalás esetén az ügyfeleinknek nem kell rendelkezniük online fizetésre alkalmas kártyával, elegendő, ha van egy bankszámlájuk. A bankkártyás fizetéshez hasonlóan itt egyszerűen és gyorsan elintézhető a fizetés, pl. QR kóddal, vagy netbank alapű azonnali utalással. A SimplePay például lehetővé teszi ezt a fizetési formát.
  • Elektronikus pénztárca
    Az online tárcák esetében az ügyfelek összekapcsolják bankszámlájukat egy e-pénztárcával (vagy akár készpénzzel is feltölthetik az egyenlegüket), és már fizethetnek is a webáruházunkban. Ilyen online tárcát kínál például a PayPal és a Barion.
  • Fizetési kapu
    A fizetési kapu (payment gateway) lényege, hogy a szolgáltató átjárást biztosít az általa kínált online tranzakciós módok között az ügyfelek számára, így a vásárlók kiválaszthatják a számukra legideálisabb online fizetési megoldást, pl. bankkártya, átutalás, fizetési linkek, e-pénztárca, stb.).
  • Utánvétes fizetés
    Bár ez nem online fizetési megoldás, mégis érdemes megemlíteni, mivel a vásárlók nagyobb hajlandóságot mutatnak az online rendelésre, ha nem kell előre utalniuk a vételárat. Nincs szükség bankkártyára, utalásra, e-tárcára, hiszen a megrendelt terméket csak az átvétel után fizeti ki a vásároló (akár készpénzzel, akár bankkártyával).

Hogyan működik az online fizetés?

Ha rendszer szinten nézzük a folyamatot, akkor az egyik oldalon a mi weboldalunk áll, amely az adott terméket vagy szolgáltatást kínálja, a másik oldalon pedig a szolgáltató, amely a fizetési tranzakciót bonyolítja le. A kettőt össze kell kötni egymással, hogy a két komponens kommunikálni tudjon. A webshop a szolgáltató által megadott API kulcsokkal azonosítja magát, a szolgáltató pedig visszajelzést küld a fizetési folyamat sikerességéről. Ennek az adatkapcsolatnak a biztosításához szerencsére vannak előre elkészített szoftverek, amelyeket fel lehet telepíteni a honlapra (a mi esetünkben WordPress-re). Ezen szoftverek egy része pénzbe kerül, de esetenként vannak ingyenes megoldások is.

Webshop
(pl. WooCommerce)

 ⥂

Kettő közötti
integráció

 ⥂

Szolgáltató
(pl. SimplePay)

A fizetés kétféle módon történhet meg:

  • On-site: a vásárló a webshopon belül marad, és ott adja meg a bankkártya adatait.
  • Off-site: a vásárlót a rendelés feladása után átirányítjuk a szolgáltató weboldalára, ahol lebonyolítja a fizetést, majd a szolgáltató automatikusan visszairányítja a webshopba.

Az off-site megoldásban gyakran jobban bíznak a vásárlók, mert ebben az esetben a bankkártya adataikat egy ismert szolgáltató weboldalán adják meg.

Bármilyen bankkártyával lehet online fizetni?

Nem. Egyrészt a vásárlónak online vásárlásra alkalmas kártyatípussal kell rendelkeznie, másrészt a webáruházba integrált online fizetési megoldás is befolyásolja, hogy a rendszer milyen kártyatípust fogad el (pl. Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro). Szerencsére a legtöbb ismert, online vásárlásra alkalmas kártyatípussal tudunk a fizetni a szolgáltatók többségénél.

Minden bank kínál online fizetési lehetőséget? Bármelyiket csatlakoztathatjuk a WordPress oldalunkhoz?

Nem, és nem. Megeshet, hogy a számlavezető bankunk nem kínál online fizetési megoldást, és az is előfordulhat, hogy bár van ilyenjük, konkrétan a WordPress & WooCommerce kombóhoz való csalatkozásra nem áll rendelkezésre kész szoftver. Mivel az egyedi fejlesztés nagyon időigényes és drága lenne, ebben az esetben valószínűleg más megoldás után kell néznünk.

Felmerülő költségek

A WordPress esetében szerencsére a legnépszerűbb webshop motor, a WooCommerce használata ingyenes, viszont az online fizetés integrálása során számos költség merülhet fel:

  • Regisztrációs díj
    Egyes bankoknál (pl. OTP, CIB) ki kell fizetnünk egy egyszeri csatlakozási díjat (kb. 40 ezer forint) szerződéskötéskor.
  • Tranzakciós díjak
    Minden szolgáltatónál fizetnünk kell jutalékot a megvalósult tranzakciók után, tehát ezzel a költséggel mindenképp számolnunk kell!
    Egyes szolgáltatóknál van fix díj is, tranzakciónként.
    Az online tárcák (ld. lejjebb) esetében számolni kell a pénzváltás és az átutalás díjával is!
  • Integráció költsége
    A webshop és a szolgáltató közötti összeköttetéshez komoly szoftver szükséges. Egyes szolgáltatók ezt ingyen biztosítják, de sajnos ez nem minden esetben van így.
  • Végül, a jogi dokumentumokkal (pl ÁSZF) kapcsolatos kiadásokról, és a beüzemelés költségeiről se feledkezzünk meg!

Mindenképp időt kell szánnunk arra, hogy átbogarásszuk a különböző lehetőségeket, és felmérjük az egyes szolgáltatók esetében fellépő előnyöket és hátrányokat.

Szolgáltatók

Lássuk a hazai piacon is népszerű szolgáltatókat!

  • Magyarországon az OTP online fizetési megoldása, a SimplePay a legelterjedtebb. A rendszerhez csatlakozási díjat kell fizetni, a forgalom után pedig jutalékot számítanak fel. A díjak mértékét nem jelenítik meg a weboldalon, minden partner egyedi ajánlatot kap a várható forgalom függvényében. WordPress weboldal tulajdonosok számára jó hír, hogy a SimplePay esetében van kész, ingyenesen letölthető bővítmény a WooCommerce webáruházhoz.
  • A CIB Bank, a K&H és az Unicredit is kínál online fizetési lehetőséget, de sajnos ezekről nem olvastam túl pozitív véleményeket a neten (személyes tapasztalatom nincs).
  • Barion
    A SimplePay mellett a másik legelterjedtebb fizetési szolgáltató a Barion. Előnye, hogy magyarul kommunikál a vásárlóval és a vállalkozóval is. A vásárló fizethet a Barion-fiókja egyenlegéből, vagy simán, a kártyaadatok megadásával is kiegyenlítheti a számláját.
  • Stripe
    Némileg drágább a tranzakciós jutalék, mint a Simplepay vagy a Barion esetében. A Stripe esetében számolnunk kell egy fix díjjal a jutalék mellett. Ez főként kisebb vételár esetén lehet negatívum. A regisztráció során, illetve azt követően bekérnek néhány adatot a vállalkozással kapcsolatban, majd gyakorlatilag szabadon használhatjuk is a fizetési megoldást.
  • Borgun
    A Borgun egy izlandi fizetési szolgáltató, aminek a magyarországi „viszonteladója” a B-Payment.
  • Paylike
    Dán székhelyű szolgáltató, de rendelkezik magyar weboldallal és támogatással.
  • PayPal
    A PayPal használata elsősorban külföldi vásárlók esetén ajánlott, ugyanis elég sokba kerül a használata, viszont a külföldi vásárlók megbíznak benne. 

    Összehasonlító táblázat

    / Az alábbi információkat kizárólag a kezdeti tájékozódás céljára ajánlom, döntés előtt mindenképp nézd meg a kiszemelt szolgáltató(k) aktuális ajánlatát! /

    SzolgáltatóOn-site
    / off-site
    Csatalakozási díjJutalékFix díj
    tranzakciónként
    Integráció
    SimplePayoff-site35 – 50.000 Ft + áfa1 – 2,5%
    (egyedi ajánlatot adnak)
    ingyenes
    Barionoff-site0,5* – 1.5%
    (+ visszaváltás díja)
    fizetős
    Stripeon-site1,4% – 2,9%~ 85 Ftingyenes
    Borgun (B-Payment)off-siteegyedi ajánlat1 – 2%
    (egyedi ajánlatot adnak)
    ingyenes
    Paylikeon-site1.1%~ 75 Ftingyenes
    PayPaloff-site3,5%~ 149 Ftingyenes
    CIB Bank,
    K&H Bank,
    Unicredit Bank
    off-siteegyedi ajánlat1 – 2%
    (egyedi ajánlat)
    fizetős
    2023-as, hozzávetőleges adatok

    * Barion: ahhoz, hogy a jutalék 1% alatt legyen, elég sok adatot át kell adni a vásárlókról a Barion felé. Az ehhez szükséges Barion Pixel integrációja egyedi fejlesztést (ezáltal újabb költséget) igényel és ennek az ellenőrzése elég hosszadalmas folyamat. Érdemes mérlegelni, hogy mennyire szimpatikus döntés a vásárlók adatait átadni további felhasználás céljából egy másik cégnek. 

    További szempontok

    Az online fizetés esetében is fontos kiemelni, hogy ne csak a költségeket nézzük, érdemes néhány további szempontot is figyelembe venni.

    • Hitelesség
      Hazai illetve nemzetközi piacon mennyire ismert az adott szoltáltató?
    • Support
      Van-e magyar nyelvű támogatás, és milyen formában (telefon, e-mail) kommunikálnak?
    • Elfogadott fizetési módok, valuták
      Milyen kártyatípusokat fogad el (pl. Visa, Visa Electron, MasterCard, Maestro, American Express), és milyen valutákat kezel (pl. HUF, EUR, USD)?
    • Pénz kiutalás
      Fontos tudni, hogy a befolyt öszeg nem kerül azonnal a bankszámlánkra. Egyes szolgáltatóknál akár egy hetet is várni kell, amíg az eladó hozzáférhet a pénzéhez. Vannak olyan banki szolgáltatók, ahol a hét egy meghatározott napján utalják az összegyűlt pénzt a számlára. Ezt is érdemes regisztráció előtt tisztázni.
    • Regisztrációs folyamat átfutási ideje, bonyolultsága
      Mennyire gyors és gördülékeny a csatlakozás?
    • Ismétlődő kifizetés
      A szolgáltató alapértelmezetten kezeli az ismétlődő fizetéseket? (Szolgáltatás értékesítésénél fontos szempont lehet.)

    További tájékozódás céljából nagyon ajánlom a park.szamlazz.hu összehasonlító és tájékoztató anyagát (PDF, 2022-es), amely nagyon sok információt, tapasztalatot tartalmaz. ITT találod.

    Milyen feltételeknek kell megfelelnünk az online fizetés bevezetéséhez?

    • Az elektronikus kereskedelemi szabályok kötelezően előírják az Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) weboldalon történő elhelyezését.
    • A szolgáltató kérheti a szolgáltató és bankkártya logók, továbbá bizonyos tájékoztató szövegek feltűntetését, ezért alaposan olvassuk át a szerződésben szereplő feltételeket!
    • Ha a szolgáltató céges átvilágítást igényel, fontos, hogy a vállalkozásunk legalább 3 hónapja működjön. Lehetőség van egyéni vállalkozóként is szerződni.
    • Bizonyos bankoknál (pl. CIB Bank) szükség van vállalkozói számla nyitására.

    A beüzemelés menete

    1. Webshop és ÁSZF előkészítése
      Az ÁSZF-et ellenőrizni fogja a szolgáltató!
    2. Szolgáltató kiválasztása, szerződéskötés, regisztráció
      Ahogy feljebb már említettem, ez a lépés igényli a legtöbb utánajárást. Érdemes alaposan összehasonlítani a különböző lehetőségeket, mert valószínűleg hosszabb távra tervezünk.
    3. Integráció
      Ennél a lépésnél a fejlesztő beszerzi és telepíti a fizetéshez szükséges integrációs szoftvert, majd beállítja a kapcsolathoz szükséges kulcsokat, amelyeket a szolgáltatótól kaptunk.
    4. Tesztelés
      Egyes szolgáltatók (pl. SimplePay) első körben egy ún. sandbox fiókot aktivál, amellyel tényleges pénzmozgás nélkül tesztelhetjük a működést. Ha mi is és a bank is mindent rendben talált, át lehet állni éles működésre. Ekkor még érdemes futnunk egy kört, és létrehozunk egy alacsony árú (pl. 100 Ft) terméket, hogy az éles rendszert elsőként ki tudjuk próbálni.
    5. Élesítés
      Ha a teszt sikeres volt, megnyithatjuk az online fizetési megoldást a vásárlóink körében is.

    További szolgáltatások

    Ha már automatizáljuk a fizetést, érdemes elgondolkodni további folyamatok egyszerűsítésén is:

    • Számlázás
      Lehetőség van arra, hogy a sikeres fizetést követően automatikusan kiállítsuk a számlát is, pl. a Számlázz.hu, a Billingo, vagy a ClearAdmin rendszerének integrálásával. Itt szintén vannak ingyenes, és vannak fizetős megoldások.
    • Házhoz szállítás
      A sikeres fizetés után a szállítást is előkészíthetjük, például címke nyomtatással, csomag nyomon követésének beállításával. Ezek fizetős szolgáltatások.

    Ha eljutottál idáig…

    … vedd figyelembe:

    A cikket igyekeztem alapos utánajárással összeállítani, és szeretném a későbbiekben is naprakészen tartani, mégis előfordulhat, hogy az olvasás időpontjában elavult, vagy pontatlan információt tartalmaz. Kérem, hogy az online fizetéssel kapcsolatos döntésed előtt mindenképp nézz utána az aktuális szolgáltatói ajánlatoknak, és érdeklődj nálam az integráció és a beüzemelés aktuális feltételeiről!