Kell nekem saját weboldal?

Kezdjük rögtön azzal, hogy egy igényes, profi weboldal elkészítése nem kevés idő és energia ráfordítást igényel. A “gyorsan összedobunk valamit” típusú megoldás esetleg működhet egy hobbi oldal esetében, de egy vállalkozás számára kerülendő. Érdemes tehát már az elején tisztázni, hogy konkrétan mire van szükséged, mit akarsz elérni, és ennek függvényében dönteni arról, hogy valóban érdemes-e belevágnod egy saját weboldal megvalósításába.

Online jelenlét – miért jó ez neked?

Nincs mese, az emberek manapság már leginkább a világhálón tájékozódnak. A Google és egyéb keresők segítségével keresnek, a közösségi médiában inspirálódnak. Ha nem vagy jelen a világhálón, számos potenciális érdeklődőt szalaszthatsz el.

Nézzük, mit nyújthat számodra az online tér!

  1. Láthatóvá és hitelessé tesz, elősegítve az új ügyfelek megszerzését.
    Ha szükségünk van valamire (termékre, szolgáltatásra, információra), jó eséllyel azzal indítunk hogy rákeresünk a neten és felmérjük a lehetőségeket. Nyilván azt a céget fogjuk választani, amelyik könnyen elérhető, várhatóan jól kiszolgálja az igényeinket és a kapott információk alapján elnyeri a bizalmunkat. Egy jól átgondolt és felépített weboldal pontosan ezt az élményt adja a látogatóinak. 
  2. Az érdeklődők könnyen elérhetik a cégedet, a nap 24 órájában.
    Gyakori, hogy csak munkaidő után van időnk rákeresni egy témára, miközben az üzletek, ügyfélszolgálatok már rég zárva vannak. Mivel szeretnénk gyorsan és hatékonyan intézni az ügyet, inkább kattintunk néhányat a weben, mintsem másnap (munkaidőben) kelljen telefonálgatni és intézkedni.
  3. Automatizálja egyes folyamataidat.
    Időt és pénzt takaríthatsz meg az által, ha az ismétlődő tevékenységeidet automatizálod. A Gyakran Ismételt Kérdések (GYIK) oldal például lehetővé teszi hogy megválaszold azokat a kérdéseket, amelyeket egyébként egyesével kell elmondanod minden egyes ügyfélnek. Egy időpontfoglaló rendszer egyszerűsíti a konzultációk megszervezését, a webshop automatizálja az ajánlatkérési vagy vásárlási folyamatot, a hírlevél küldés pedig segít eljuttatni a friss információkat az ügyfélkörödnek. 
  4. Visszajelzést ad és ezáltal segít a fejlődésben.
    Ha a látogatóidnak van lehetőségük arra, hogy értékeljék a termékeidet, szolgáltatásaidat, vagy üzenjenek neked, akkor nagyobb eséllyel tudod olyan irányba fejleszteni a vállalkozásodat, hogy jobban kielégítse a vásárlói igényeket.
  5. Lehetővé teszi hogy naprakész információval lásd el a látogatóidat.
    Ha megváltozik az elérhetőséged, bevezetsz egy új terméket vagy szolgáltatást, esetleg éppen akciózol, akkor azt azonnal fel tudod tüntetni az oldaladon. Friss hírekkel és szakmába vágó hasznos információkkal tudod magadhoz vonzani a téma iránt érdeklődőket.
  6. Megnyitja a kaput az online marketing világába.
    Az offline kereskedelemben a szórólapok, plakátok és kuponok nagyobb beruházást igényelnek, és nehezebben mérhető a hatékonyságuk. Online hirdetések használatával egyszerűbben és költséghatékonyabban célozhatod meg a közönségedet. Ehhez szükséged lesz landoló oldalra (landing page), ahova a hirdetések irányíthatják a látogatóidat. Ez a saját weboldaladon könnyen megvalósítható.
  7. Segíti a brand építést és előnyhöz juttat a konkurenciához képest.
    Egy szépen kivitelezett weboldal több látogatót vonz és biztosítja hogy az emberek megjegyezzék a márkádat. Minél igényesebb és informatívabb az oldalad, annál valószínűbb hogy a potenciális vevők neked szavaznak bizalmat.

Csak a Google-n percenként 9 millió keresés történik és a keresések 46%-a mögött helyi szándék áll.

Elég lesz ide egy Facebook profil is?

Esetleg LinkedIn, Instagram vagy TikTok oldal? Ez attól függ, hogy mit akarsz kommunikálni az ügyfeleid felé, milyen szinten állsz a vállalkozásodban, és hogy milyen eredményeket szeretnél elérni.

Először nézzük át, hogy milyen esetekben elegendő a közösségi média.

  • Ha első körben egy követői bázis felépítését tűzted ki célul.
    Például ha a munkád mellett van egy komoly hobbid, amit később esetleg szeretnél hivatásszerűen is űzni. Mivel ezen a ponton még nincsenek nagyratörő vágyaid, elég ha a közösségi médiában kezded „építeni magad”. Amikor már látod hogy komoly érdeklődés van a téma iránt, tovább tudsz lépni egy magasabb szintre.
  • Ha most kezded kialakítani a vállalkozásodat.
    A közösségi média kiváló terep arra, hogy felmérd az igényeket és ennek megfelelően alakítsd ki a termékpalettádat vagy a szolgáltatásaidat. Addig nem is érdemes céges weboldalt tervezni, amíg nem kristályosodott ki benned, hogy mit képviselsz, és hogy mi az amit nyújtani tudsz az ügyfeleid számára. Először szánj időt a tanulásra, a kísérletezésre és a piackutatásra, és ha már kiforrott benned hogy mit is akarsz, akkor érdemes megkezdeni a komolyabb építkezést.
  • Ha mindössze néhány alapvető információt szeretnél közzétenni a cégeddel kapcsolatban.
    Például az elérhetőségeidet vagy néhány aktuális hírt a tevékenységeddel kapcsolatban.

A közösségi médiát könnyű használni, de ha kizárólag erre építesz, legyél tudatában annak, hogy ez milyen megszorításokkal jár! Alkalmazkodnod kell a közösségi platformok változó szabályaihoz, ügyelned kell rá hogy a posztok között a látogatóid megtalálják az alapvető tudnivalókat, és meg kell barátkoznod a gondolattal hogy hirdetés nélkül egyre kevésbé tudod elérni a potenciális partnereket.

Milyen előnyei vannak a saját weboldalnak?

  • Professzionális benyomást kelt.
    A saját domain név és a saját weboldal egyértelműen növeli a márkád hitelességét, hiszen a látogatóid alaposabban utána tudnak járni, hogy a céged mit kínál és hogy ki áll a brand mögött.
  • Egyedi dizájt és egyedi funckionalitást tesz lehetővé.
    A saját oldaladon teljeskörűen tudod szerkeszteni a tartalmat, így pontosan azt az üzenetet tudod közvetíteni, amelyet szeretnél. 
  • Részletesen be tudod mutani a szolgáltatásaidat és termékeidet.
    A potenciális ügyfelek így könnyebben tájékozódhatnak a cég tevékenységeiről, kínálatáról.
  • Sokkal jobb keresési találatokat eredményez.
    A saját weboldaladon bőven van tered a bemutatkozásra, továbbá számos eszköz rendelkezésedre áll a keresőoptimalizálásra is. A keresőmotorok ezáltal sokkal jobban meg tudják érteni hogy mivel foglalkozol, így célirányosan tudják mutatni az oldaladat az érdeklődők számára.
  • Javítja a kapcsolattartást az ügyfeleiddel.
    Egy profi weboldalon számos funkció áll rendelkezésre, hogy a látogatóid érdeklődésüknek és céljaiknak megfelelően tudjanak kapcsolódni hozzád.

Leküzdendő kétségek

Az online világ manapság már olyannyira összetett és szerteágazó, hogy nem csoda ha egy laikus elbizonytalanodik azzal kapcsolatban, hogy merre induljon el. Nézzük meg, milyen félelmek merülhetnek fel benned a témával kapcsolatban.

  • Nem tudod, miként kezdj hozzá.
    Nem is kell magadtól tudnod. A weboldal készítés egy önálló szakma, tehát érdemes képzett szakemberhez fordulni, aki eligazít. Szerencsére már sok helyen van lehetőséged arra, hogy ingyenes online konzultációt kérj, melynek során az egyedi igényeidnek megfelelően kaphatsz útmutatást. A weboldal készítéssel foglalkozó sorozatunk is abban segít neked, hogy lépésről-lépésre elsajátítsd a szükséges ismereteket.
  • Nem tudod, hogy mekkora beruházásra számíts.
    A weboldal készítésben az a jó, hogy teljesen rugalmas a folyamat. Nyugodtan indulhatsz “kicsiben”, és amikor eljutottál egy magasabb szintre, tovább fejlesztheted az oldalt.
  • Úgy gondolod, hogy az online jelenlét nélkül is el vagy látva ügyfelekkel.
    Ez lehetséges, viszont nem tudhatod hogy hány és milyen ügyfelet szalasztasz el, ha meg sem próbálsz belépni az online világba. A webes keresések jó részét abban a reményben indítják az ügyfelek, hogy találjanak a céljaiknak megfelelő szolgáltatást, helyben. 
  • Úgy érzed hogy a te szakmád nem való a web-re.
    Ha a szakmádra még nem jellemző a webes jelenlét, még inkább érdemes beleugranod, hiszen így esélyes hogy megelőzöd a konkurenciát. Valószínűleg a te ügyfeleid is használják az internetet, és örömmel fogják látni hogy a tevékenységeddel kapcsolatos információkat most már a neten is elérik.
  • Nincs időd arra, hogy a weboldaladdal foglalkozz.  
    Nem is feltétlenül neked kell ezzel törődnöd. Ma már számos cég foglalkozik weboldal fejlesztéssel és karbantartással, tartalomgyártással és marketinggel. Ha a weboldalad által hozott profit egy részét visszaforgatod az oldal fenntartására, nyert ügyed van.

Ne hagyd, hogy lebénítson az analízis-paralízis! Ha túl sokat hezitálsz, hogy mikor és hogyan vágj bele a weboldalad kialakításába, csak az energiáidat pazarlod. Inkább állíts össze egy tervet, ami mentén elkezdhetsz informálódni és készülni. Ha még nem tetted volna meg, iratkozz fel a weboldal készítés lépéseivel foglalkozó hírlevél sorozatunkra, amely éppen ebben nyújt neked támogatást.

Ha már saját, egyedi weboldalt készítesz, akkor csináld jól!

Ahogy a bevezetőben említettem, egy céges weboldal elkészítése időigényes folyamat, nem érdemes összecsapni. Ha gyenge minőségű a tartalom, akkor az  többet árthat, mint amennyit használ, hiszen lejárathatja a márkádat.

Mire figyelj, ha belevágsz?

  • Első lépésként gondold át és írd össze, hogy pontosan mit és miért akarsz!
    Ebben segíhet az igényfelmérésről szóló cikkünk.
  • A fejlesztést mindenképp előzze meg egy alapos igényfelmérés és tervezés.
    Ha ez kimarad, megint ott fogsz kilyukadni, hogy az oldal nem hozza a kívánt eredményeket. Érdemes az elején kicsit türelmesebbnek lenni és rászánni az időt a kidolgozásra, hogy később elégedetten hátradőlhess.
  • Vigyázz a gyanúsan olcsó ajánlatokkal!
    Könnyen járhatsz úgy, hogy a rossz koncepció és a gyenge megvalósítás következtében pár hónap múlva kezdheted az egész folyamatot elölről. Alaposan tájékozódj arról, hogy az adott árajánlat mit tartalmaz, és mit nem…
  • Törekedj a minőségi tartalomra!
    Egy weboldalnak akkor van értelme, ha a látogatók könnyen megtalálják azt az információt, amit keresnek. Ha a keresőből vagy egy hirdetésről átkattintanak a weboldaladra, majd rövid idő múlva csalódottan távoznak, az rontja a honlapod és a márkád megítélését.
  • Az oldalad legyen rendszeresen frissítve és folyamatosan karban tartva.
    Már az elején kalkuláld bele, hogy a kezdeti ráfordítás nem elegendő, egy weboldallal bizonyos szinten folyamatosan törődni kell. Az elhanyagolt oldalakat sem a látogatók, sem a keresőmotorok nem díjazzák. Az már rajtad áll, hogy ezt a feladatot te magad végzed el, vagy kiszervezed.

Hogyan kezdj hozzá?

Ha az eddigiek alapján arra jutottál, hogy valóban érdemes belevágnod a saját honlapod elkészítésébe, sorozatunk következő részei segítenek majd a megvalósításban. Ha még nem tetted meg, iratkozz fel a hírlevél sorozatunkra!

Ha további kérdéseid vannak a fentiekkel kapcsolatban, nyugodtan keress minket a lenti elérhetőségeinken, ingyenes online konzultációra pedig itt foglalhatsz időpontot.